SISTEM
politik dan pemerintahan tradisi Melayu meletakkan raja atau sultan
sebagai pemerintah tertinggi yang diberikan sepenuh ketaatan dan
kesetiaan. Sistem ini berlangsung berabad lamanya. Ketika berlangsungnya
penjajahan British di Tanah Melayu, Sultan masih lagi mempunyai kuasa
untuk hal tertentu bagi negeri masing-masing. Kedudukan mereka masih
dianggap berdaulat ketika itu.
Apabila
perlembagaan moden Persekutuan Tanah Melayu digubal oleh British,
pengiktirafan terhadap kepentingan sistem beraja tetap diambil kira
dengan meletakkannya sebagai Raja berperlembagaan. Ia menjadi sebahagian
elemen penting dalam Perlembagaan Persekutuan. Menurut Tun Salleh Abbas
(1997), apabila kemerdekaan diberikan kepada Tanah Melayu, institusi
beraja dikekalkan dengan beberapa pindaan untuk disesuaikan dengan
konsep demokrasi berparlimen dan Raja berperlembagaan.
Ia
sekali gus melambangkan Raja Melayu adalah kesinambungan sejarah dan
warisan negara. Kewujudan institusi Raja menjadi sebahagian daripada
identiti negara dan ia dilindungi oleh perlembagaan. Ia disebut di dalam
Perkara 159(5) yang menjelaskan bahawa tiada pindaan boleh dibuat
terhadap peruntukan berhubung dengan Majlis Raja-Raja, susunan keutamaan
dan hak-hak mereka untuk warisan sebagai raja negeri masing-masing
tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja.
Perkara
71 pula menjamin hak seseorang raja dalam negeri baginda untuk
mewarisi, memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak keistimewaan di
sisi Perlembagaan. Demikian juga Perkara 38(4) menyebut bahawa tiada
undang-undang yang secara langsung menyentuh keistimewaan, kedudukan,
kemuliaan atau kebesaran mereka boleh diluluskan tanpa persetujuan
Majlis Raja-Raja.
Institusi
raja dianggap penting dalam menjamin kestabilan negara kerana ia
menjadi ‘payung negara’, menaungi seluruh rakyat yang terdiri daripada
pelbagai kaum dan anutan kepercayaan agama. Ini adalah selari dengan
Perkara 32(1) yang meletakkan kedudukan baginda sebagai ‘Ketua Negara’
dan selaras dengan kedudukannya sebagai Raja berperlembagaan, baginda
perlu mengikut nasihat jemaah menteri atau menteri yang diberi kuasa
oleh jemaah menteri (Perkara 39 dan 40).
Bagi
orang Melayu institusi Raja berperlembagaan dengan fungsinya yang
tertentu penting bagi ‘survival’ orang Melayu. Ini dapat difahami di
dalam Perkara 153 yang mana ia meletakkan Yang di-Pertuan Agong
bertanggungjawab untuk melindungi dan memelihara kedudukan istimewa
orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Ia termaktub di bawah
klausa (2) Perkara 153.
Berdasarkan
Perkara 153, Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat perdana menteri atau
Kabinet berkuasa menyelamatkan kedudukan istimewa orang Melayu dan
Bumiputera di Sabah dan Sarawak dengan menentukan bagi mereka kedudukan
dalam perkhidmatan awam, agihan biasiswa atau pendidikan atau latihan
atau kemudahan lain yang diberikan oleh kerajaan termasuk permit atau
lesen perniagaan.
Peruntukan
153 tidak boleh dipinda tanpa persetujuan Majlis Raja-raja seperti yang
digariskan di bawah Perkara 159(5). Selain itu, kedudukan istimewa
orang Melayu juga terkandung dalam Perkara 89 dan 90 yang memberi kuat
kuasa undang-undang melindungi tanah rizab orang Melayu daripada
diselenggarakan oleh orang bukan Melayu. Demikian juga pasukan Rejimen
Askar Melayu hanya boleh dianggotai oleh orang Melayu saja seperti
dikuatkuasakan oleh Perkara 8(5)(f).
Di
dalam Perlembagaan negeri yang memiliki raja pula menetapkan Raja Melayu
bagi negeri-negeri Melayu hendaklah orang Melayu dan oleh kerana itu ia
orang Islam. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong yang dipilih di
kalangan Raja-Raja Melayu itu juga adalah seorang Melayu dan beragama
Islam. Justeru, institusi raja turut melambangkan kedaulatan dan kuasa
Islam di negara ini.
Kesimpulan,
institusi Raja seperti yang terkandung di dalam Perlembagaan
Persekutuan adalah satu pengiktirafan oleh penggubal perlembagaan yang
memahami sejarah, warisan dan tradisi masyarakat dan kedaulatan politik
Melayu.
Mereka
memahami bahawa ketuanan Melayu sudah pun mengakar lama dengan
kewujudan kuasa raja yang menjadi pemerintah di negeri-negeri Melayu,
iaitu berabad-abad lamanya sebelum British bertapak di negara ini.
Kuasa-kuasa yang diperuntukkan kepada Yang di-Pertuan Agong, terutama
dalam Perkara 153 adalah untuk memelihara kedaulatan Melayu. - BH
15/12/2010
Post A Comment:
0 comments: